Back to Blog

Kunst vanaf 500 tot vijf nullen (april 2016)

Deze keer niet een column over opvallende klanten of over onszelf maar over een buurman-ondernemer.
Deze column van David is (eind 2015) eigenlijk geschreven voor het plaatselijke sufferdje, een wijkblad Centrum/Cool maar is te elfder ure afgekeurd met de motivatie: ‘erg commercieel’.
Het begon met een oproep van de redactie waarin inbreng van lezers gevraagd werd. Na contact gezocht te hebben, zou er een stuk over kunst in de wijk door mij geschreven worden. We spreken over eind 2015.

Na eindeloos geharrewar ( na inlevering december: ‘leuk artikel gaat geplaatst worden’, ‘mijn excuses, ik heb jouw stuk door iedereen laten lezen en aan de DTP’er doorgegeven dat het er in moest komen, inclusief het beeldmateriaal dat je gestuurd had’, ‘Ik zie het inderdaad nu ook niet staan. Ik ga na wat er verkeerd is gegaan’. medio maart: ‘Helaas vinden we het karakter van het artikel nog steeds erg commercieel van aard. Vandaar dat het ook in deze editie niet geplaatst is’).

Het gewraakte artikel is een column van David in de vorm van een interview met Zic Zerp, zoals gezegd, een buurman in de straat van de gelijknamige galerie op no. 105. Kunst in de wijk was de opdracht van de redactie. Aan de lezer het oordeel of deze (ongewijzigde) column ‘erg commercieel van aard is’

Altijd als ik er langs loop op weg naar onze zaak kijk ik even bij Galerie ZERP naar binnen. Net als je vreugde kan putten uit een mooie boom die je passeert, kan steeds wisselende kunst een lichtpuntje zijn in je dagelijkse leven. De crisis was nog niet echt over toen Zic Zerp de galerie startte in de Van Oldenbarneveltstraat. Wij en andere ondernemers keken blij verrast en met respect naar dit initiatief.
Inmiddels is galerie ZERP ingeburgerd en Zic een bekende verschijning in de straat. Je kan ook niet om hem heen, hij is rustig en vriendelijk maar boomlang.
Om hem en zijn galerie wat beter te leren kennen, stelde ik hem een aantal vragen.

Wat is je achtergrond, ben je opgeleid voor dit werk?

Ik ben in de buurt geboren in de Boomgaardstraat. Eigenlijk woonden veel familieleden in de buurt van de Oude Binnenweg en omliggende straten. Heb zelf ook nog in de Jacobusstraat gewoond.

Mijn achtergrond ligt in de beeldende kunst. Altijd in de ban als kind van tekenen en schilderen. Wat leidde tot een opleiding autonome kunst hier op de Willem de Kooning academie. Na twee jaar kunstenaarschap ben ik deeltijd gaan werken voor het centrum beeldende kunst in Rotterdam. Dit werd een fulltime baan en zo kwam ik in aanraking met de galeriewereld. Ron Mandos galerie toen nog in Rotterdam gevestigd vroeg de uitdaging aan te gaan om bij hem in dienst te treden. Daar heb ik het vak geleerd en vele internationale beurzen gedaan. Na zeven jaar was ik ervaren om mijn eigen avontuur aan te gaan en kon ik de ZERP Galerie beginnen.

Wat maakt Galerie ZERP bijzonder en onderscheidend?

ZERP Galerie heeft een breed podium en is gericht op de hedendaagse kunst naast de gerenommeerde kunstenaars biedt het jonge talenten een kans zich te ontwikkelen. We hebben een goed aanbod van kunstenaars uit Rotterdam.

Wat zijn je voorbeelden?

We vertegenwoordigen Pop-art kunstenaar Woody van Amen maar ook de Leipziger Schule zoals Miriam Vlaming.

Hoe selecteer je de kunst voor je galerie en wat zijn de prijzen?

Ik selecteer kunstenaars op ontwikkeling en kwaliteit.
Omdat we ook jonge kunstenaars presenteren is de instap laag vanaf 500,– tot vijf nullen.

Wat vind je van Rotterdam, van deze straat?

Rotterdam is mijn stad, ik ben er geboren en getogen. Zoals gezegd komt onze familie uit deze buurt. De Van Oldenbarneveltstraat was dan ook de aangewezen locatie om tot bloei te komen als onderneming.Het is een van de fijnste straten om te winkelen. Hier vind je exclusiviteit.

Welk advies heb je voor politici/beleidsmakers?

Kunst en cultuur is de verbintenis van een stad. Tegelijker tijd een grote inkomstenbron voor een stad van mensen die de stad aandoen. Meer budget van het Rijk naar de Gemeente toe zou hiervoor erg fijn zijn. Al vind ik wel dat Rotterdam het goed doet met de middelen die er nu zijn.

Wie zijn je klanten, Rotterdammers, particulieren, internationaal, musea, bedrijven?

De galerie heeft klanten uit Rotterdam maar ook van buiten. Zowel particulieren als bedrijven. De musea kopen helaas weinig aan.

Waar ben je trots op?

Ik ben trots op mijn ouders die me als kind cultuur hebben meegegeven en de betrokkenheid van mijn partner naast zijn drukke baan.

Waar sta je over 10 jaar, wat is je ambitie en wat is je einddoel?

Ik hoop dat ik de galerie met dezelfde energie over tien jaar nog kan bedrijven. Mijn einddoel is een bijdrage aan een gezond cultureel leven in onze stad.

Op uitnodiging van Zic bezoeken we de gerenommeerde PAN kunstbeurs in Amsterdam waar hij expositieruimte heeft gehuurd. We lopen  tussen een ogenschijnlijk chic publiek, vaak wat op leeftijd, en zien  kunst met een grote K. We  spotten bijvoorbeeld een Van Dongen en een heel oude Tom Okker (kunsthandelaar, vroeger toptennisser). Zic staat met z’n man onophoudelijk mensen te woord. Hij lijkt goede zaken te doen.

David de Bruyne
Mede-eigenaar DORIENDAVID

Back to Blog