Back to Blog
Bij column jurk van Givenchy

Givenchy, the good old days

De meeste mensen hebben wel eens gehoord van dit modemerk of de gelijknamige parfum.
Ergens midden vorige eeuw opgericht door Hubert Givenchy, na ruim vier decennia is het huis verkocht en wordt de facto de naam te gelde gemaakt. Jonge talentvolle en geschikt geachte ontwerpers worden aangetrokken, doen hun ding (ontwerpen een of meerdere collecties) en worden verruild voor iemand anders.
Bij Givenchy waren dit bijvoorbeeld John Galliano (stapte al na een jaar over naar Dior), opgevolgd door Alexander McQueen en vele anderen.

Maar de grote naam van Givenchy is het werk van de oprichter van het modehuis Hubert Givenchy. Van 1952 tot 1995 zwaaide hij de scepter. Hij kleedde beroemdheden als Jackie Kennedy en Audrey Hepburn.  Die tijd koestert hij, met de huidige mode heeft hij weinig: ‘De mode van nu is niet geraffineerd, niet elegant, niet discreet. Maar ik wil niet bitter klinken. De wereld is veranderd, en de mode is daar gewoon in meegegaan. Zoals het hoort.’ (Volkskrant, november 2016). Een gedesillusioneerde oude man denk je onwillekeurig maar als je aan een eigentijdse draagster van Givenchy denkt, society barbie, Kim Kardashian met haar uitdagende jurken (ontworpen door Riccardo Tisci), begrijp je zijn kwalificatie beter.

Bij column Givenchy: Audrey Hepburn in Breakfast-at-Tiffanys
Wij ervaren het bezoek aan de tentoonstelling Hubert de Givenchy To Adrey with love in het Haags Gemeentemuseum (de expositie eindigde op 26 maart)  als het bladeren in een oud geïllustreerd mode magazine. Het is al lang niet meer echt verrassend, het is een beetje stijfjes zelfs, ook best wel gedateerd, niet overlopend van creativiteit als bijvoorbeeld een Dior, een Gaultier of een Yves Saint Laurent. Die ontwierpen als het ware tegen de klippen op met veel vondsten die nog steeds actueel zijn. Daar kunnen we nog steeds op voortbouwen.

Omdat op de expositie op veel beeldmateriaal (foto’s en filmfragmenten) is te zien dat z’n immer stralende muze, Adrey Hepburn, zijn kleding met graagte en elegantie draagt, wordt het allemaal wat minder stoffig. Het schijnt dat Adrey hem heeft moeten overhalen om voor haar te ontwerpen. Ze was nog niet zo bekend en hij verwachte een andere Hepburn die al wel beroemd was, de filmster Catherine Hepburn. Audrey moet een godsgeschenk voor hem zijn geweest.

De combinatie Givenchy en Audrey Hepburn zoals die gestalte kreeg in films als Breakfast at Tiffany’s en How to steal a million, heeft een enorm stempel op de ontwikkeling van de mode gezet. Na het ontbijt bij Tiffany’s waarin Audrey a little black dress droeg, is dit item tot de klassiekers toegetreden.

Back to Blog